Mad, - tåler ikke grød

6. april 2007

Alder:
6 mdr.

Mad, - tåler ikke grød

Hej Helen

Jeg skrev til dig for et par uger siden angående min søn, der startede så flot ud med skemad (grød) en tre-fire dage, hvorefter han ikke ville have noget i en uge – og brækkede sig meget voldsomt de to gange, hvor jeg fik noget lokket i ham.

Efter dit råd, har han nu fået mos siden da – forskellige slags grøntsager, kartofler og frugt mos. Det er gået rigtig godt og han spiser alt hvad jeg introducerer ham for. Så mange tak for dit svar – jeg tror dog ikke det var en maveinfektion, for det gik galt igen i går, da jeg gav ham lidt majsgrød. Han kastede det op igen efter to timer, dog ikke helt så voldsomt som sidst, men stadig… jeg gav ham mos i aftes for at være i stand til at udelukke en infektion. Det spiste han fint og det blev indenbords.

Mit spørgsmål er nu: Har du nogensinde hørt om at der er nogle børn der ikke tåler grød? (Ris, majs og hirse) Jeg fatter det virkelig ikke. Han spiser forskellige slags olier i mosen og alt mad er lavet på modermælk, så det kan ikke rigtig være noget af det jeg kommer i grøden.

Mit andet spørgsmål er så: Kan jeg bare give ham mos og ingen grød? Hvad kan jeg ellers give ham? Jeg har købt den bog der hedder Mad til spædbørn fra Sundhedsstyrelsen, men den hjælper mig ikke rigtig. Nu er han snart 6 måneder og må vel så ...

Annonce

... egentlig få noget mere, men må han det, når han nu ikke er vant til andet end frugt og grønt?

En anden ting – han har afføring hele tiden. Maden virker lidt voldsom på ham. Det er enten fast eller helt flydende – det varierer meget. Han skal skiftes hele tiden og det slider på numsen selvom vi jo passer meget på. Desuden er det så meget, at det ofte forstyrrer hans søvn – han vågner og ligger og presser. Så skal jeg jo have ham op og det er ikke altid han kan sove igen – særligt ikke om dagen.

Er det fordi han får for meget mad? Han får jo kun et måltid om dagen nu. Han bliver tilbudt vand af et lille glas, men drikker ikke så meget. Han bliver ammet som han plejer, dog kan der godt gå lidt længere imellem nu han får mos (godt 3 timer i stedet for ca. 2 timer før). Skal lige huske at sige, at han er en stor dreng, så vi er ikke nervøse for at han mangler noget.

En sidste lille ting: Har du nogle forslag til hvad han kan få og sidde med selv, når vi spiser? Han er lige kommet i den høje stol og får agurk eller gulerod, som han gnasker i på livet løs. Hvad kunne vi ellers give ham? (Han har halvanden tand, så der er grænser for hvad jeg tør overlade til ham)

Det blev langt. Glæder mig til at læse dit svar. På forhånd mange tak og rigtig god Påske.

Mange hilsner
Line

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Fladt baghoved

Da små børns kranieknogler er bløde og ikke helt sammenvoksede, kan de tage facon efter, hvordan barnet lejres. Det kan give barnet en flad eller skæv hovedfacon, - dette kaldes lejringsbetinget skævhed af kraniet.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at børn altid lejres på ryggen, når de skal sove, fordi dette mindsker risikoen for vuggedød. Du skal være opmærksom på, at barnet ikke ligger med hovedet til den samme side, hver gang det sover, da dette kan medføre, at barnet får en skæv...

Læs mere i Babylex

Pusleplads til baby

Der er flere tusinde gange, du skal skifte dit barn, hvis det bruger ble i ca. tre år. Sørg derfor for at indrette en god pusleplads - altså et sted hvor barnet ligger trygt og godt, og hvor du ikke får ondt i ryggen af de mange bleskift.

- Sørg for at puslepladsen passer i højden til den person, som hyppigst skifter barnet.

- Sørg for at have alt, hvad du skal bruge inden for rækkevidde. Når dit barn ligger på puslebordet, må du af sikkerhedshensyn ikke gå fra...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en fantastisk brevkasse og nogle fantastiske og velskrevne bøger. Begge dele har ofte hjulpet os siden vi blev forældre for ca. 1½ år siden!

Tak fra familien i København.