Brev:
Mad, - tåler ikke grød
6. april 2007
Alder:
6 mdr.
Mad, - tåler ikke grød
Hej Helen
Jeg skrev til dig for et par uger siden angående min søn, der startede så flot ud med skemad (grød) en tre-fire dage, hvorefter han ikke ville have noget i en uge – og brækkede sig meget voldsomt de to gange, hvor jeg fik noget lokket i ham.
Efter dit råd, har han nu fået mos siden da – forskellige slags grøntsager, kartofler og frugt mos. Det er gået rigtig godt og han spiser alt hvad jeg introducerer ham for. Så mange tak for dit svar – jeg tror dog ikke det var en maveinfektion, for det gik galt igen i går, da jeg gav ham lidt majsgrød. Han kastede det op igen efter to timer, dog ikke helt så voldsomt som sidst, men stadig… jeg gav ham mos i aftes for at være i stand til at udelukke en infektion. Det spiste han fint og det blev indenbords.
Mit spørgsmål er nu: Har du nogensinde hørt om at der er nogle børn der ikke tåler grød? (Ris, majs og hirse) Jeg fatter det virkelig ikke. Han spiser forskellige slags olier i mosen og alt mad er lavet på modermælk, så det kan ikke rigtig være noget af det jeg kommer i grøden.
Mit andet spørgsmål er så: Kan jeg bare give ham mos og ingen grød? Hvad kan jeg ellers give ham? Jeg har købt den bog der hedder Mad til spædbørn fra Sundhedsstyrelsen, men den hjælper mig ikke rigtig. Nu er han snart 6 måneder og må vel så egentlig få noget mere, men må han det, når han nu ikke er vant til andet end frugt og grønt?
En anden ting – han har afføring hele tiden. Maden virker lidt voldsom på ham. Det er enten fast eller helt flydende – det varierer meget. Han skal skiftes hele tiden og det slider på numsen selvom vi jo passer meget på. Desuden er det så meget, at det ofte forstyrrer hans søvn – han vågner og ligger og presser. Så skal jeg jo have ham op og det er ikke altid han kan sove igen – særligt ikke om dagen.
Er det fordi han får for meget mad? Han får jo kun et måltid om dagen nu. Han bliver tilbudt vand af et lille glas, men drikker ikke så meget. Han bliver ammet som han plejer, dog kan der godt gå lidt længere imellem nu han får mos (godt 3 timer i stedet for ca. 2 timer før). Skal lige huske at sige, at han er en stor dreng, så vi er ikke nervøse for at han mangler noget.
En sidste lille ting: Har du nogle forslag til hvad han kan få og sidde med selv, når vi spiser? Han er lige kommet i den høje stol og får agurk eller gulerod, som han gnasker i på livet løs. Hvad kunne vi ellers give ham? (Han har halvanden tand, så der er grænser for hvad jeg tør overlade til ham)
Det blev langt. Glæder mig til at læse dit svar. På forhånd mange tak og rigtig god Påske.
Mange hilsner
Line